Kommissarie Martin Beck är idag mest känd som huvudpersonen i en massproducerad tv-filmdeckare vars antal inte ens Peter Haber, som spelar Beck, kan ha en möjlighet att överblicka. Men faktum är att Martin Beck började sin karriär redan under mitten av 1960-talet när den första romanen i deckarserien “Roman om ett brott”, av författarna Maj Sjöwall och Per Wahlöö gavs ut.
Sammanlagt skrev de båda författarna 10 romaner i serien som av en lycklig slump gavs ut under de sista tio åren av Vietnamkriget, 1965-1975. Detta är en intressant slump eftersom böckerna om kommissarie Beck och hans kollegor inte bara lade grunden för det svenska deckarundret utan också för att de både vänsterinriktade författarna lyckades ta den konservativa, amerikanska deckargenren och göra vänsterlitteratur av den. Roman om ett brott anspelar nämligen både på de faktiska brotten som begås i romanen, men också på de stora bristerna i folkhemmet som uppdagades under 1960- och 1970-talet, där den nya vänsterrörelsen menade att sossarna inte alls hade lyckats med sitt jämlikhetsprojekt.
Den som är intresserad av det svenska deckarundret och hur det hela började gör därför rätt i att stänga av Beckfilmen på TV4 och istället plocka fram alla tio romanerna, som fortfarande är läsvärda och spännande trots att tidens tand i vissa fall har gnagt på dem. Den som dessutom vill fördjupa sig i den svenska filmhistorien kan också med fördel titta på Bo Widerbergs klassiska film “Mannen på taket” som är baserad på Sjöwall/Wahlöös roman “Den vedervärdige mannen från Säffle”, som utgör del nummer sex i Roman om ett brott, och som av många anses vara en av de bästa filmdeckarna i svensk filmhistoria.